Dassault Mirage 5 BA
Samolot Mirage 5 był kolejną wersją rozwojową doskonałego samolotu myśliwskiego Mirage III, opracowanego we Francji w latach 50-tych, z charakterystycznym kształtem skrzydła "delta", przeznaczoną do atakowania celów naziemnych. Mirage 5 powstał w drugiej połowie lat 60-tych na zamówienie Izraela na myśliwiec bombardujący w oparciu o konstrukcję myśliwskiego Mirage III, ale z uproszczoną awioniką, bez radaru. Dzięki temu miał to być samolot mniej pracochłonny i tańszy w eksploatacji. Rezygnacja z większości wyposażenia pozwoliła zwiększyć zapas paliwa w zbiornikach wewnętrznych i tym samym powiększyć zasięg samolotu. Prototyp samolotu oblatany został w maju 1967 roku. Embargo na dostawy broni do Izraela, jakie ogłosił rząd francuski po Wojnie Sześciodniowej w czerwcu 1967 roku sprawiło, że pierwsze wyprodukowane w 1970 roku samoloty, przeznaczone pierwotnie dla Izraela, przejęło francuskie lotnictwo wojskowe. Samolot był produkowany na potrzeby francuskiego lotnictwa wojskowego i na eksport w trzech wersjach: myśliwsko-bombowej, rozpoznawczej i szkolno-bojowej.
Pierwsza litera w oznaczeniu wersji oznaczała kraj kupujący. Z ponad 400 zbudowanych egzemplarzy większość została wyeksportowana. Wiele z tych samolotów było potem modernizowanych, wprowadzano udoskonalenia aerodynamiczne, montowano nowe elektroniczne systemy celownicze i nawigacyjne.
Samolot znajdujący się w zbiorach Muzeum latał w belgijskim lotnictwie wojskowym.
Jest to Mirage 5BA (myśliwsko-bombowy), jeden z 63 egzemplarzy, jakie były na uzbrojeniu tego kraju. Oprócz tych samolotów Belgia posiadała jeszcze 27 w wersji rozpoznawczej (BR) i 16 szkolno-bojowych (BD). Belgia obok Libii była największym użytkownikiem tego samolotu. Samolot został wyprodukowany w zakładach SABCA w Gosselies w 1970 r. i służył w Belgijskich Siłach Powietrznych do 1991 r. Od 1991 r. do 2006 r. służył jako pomoc naukowa w szkole technicznej sił powietrznych w Saffraanbergu, a następnie jako pomnik w bazie Temploux. W maju 2008 r. trafił do zbiorów Muzeum, wymieniony za śmigłowiec Mi-2.
Skonstruowanie samolotów Mirage III i 5 było kamieniem milowym w rozwoju techniki lotniczej. W doskonały sposób łączyły nowoczesną aerodynamikę z wysokimi osiągami i właściwościami manewrowymi. Były groźnymi przeciwnikami w walkach powietrznych. Stały się hitem eksportowym francuskiego przemysłu lotniczego.
|
|
Rozpietość: | 8,22 m |
Długość: | 15,55 m |
Powierzchnia nośna: | 34,85 m2 |
Masa samolotu pustego: | 6600 kg |
Masa startowa: | 13 700 kg |
Maksymalna prędkość: | 1912 km/h |
Pułap maksymalny: | 17 000 m |
Zasięg: | 2400 km |
Uzbrojenie: dwa działka DEFA 552 kalibru 30 mm, 4 tony uzbrojenia lub dodatkowe zbiorniki paliwa podwieszane na 5 węzłach pod skrzydłami i kadłubem. |
Napęd: jednoprzepływowy silnik turboodrzutowy SNECMA Atar 9C o ciągu 58,9 kN z dopalaniem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|